Alla inlägg under oktober 2012

Av Maria Jensen - 4 oktober 2012 12:05

 

* 4.5dl vetemjöl

* 1dl strösocker

* 2tsk vaniljsocker

* 175gram margarin


(jag halverade receptet då jag inte ville ha så många)


1. Blanda alla ingredienser till en smidig deg och sen in i kylskåpet i minst 30min.

2. Dela sedan degen i två delar och arbeta med varje deg och platta sedan till dem på en plåt med bakplåtspapper.

3. In i mitten av ugnen i 200grader, 5min. Ta sedan ut plåten och skär kakorna i trekantiga bitar och sen in i ugnen igen i 5min. Låt sedan svalna.

Av Maria Jensen - 4 oktober 2012 10:21

   


* 150gram margarin

* 1dl strösocker

* 1dl hackade hasselnötter

* 3dl vetemjöl (det går att byta ut samma mängd vetemjöl mot mjölmix om man vill ha dem glutenfria)

* 0.5 tsk bakpulver

* 1tsk vaniljsocker


1. rör matfett och socker poröst.


2. Blanda de hackade nötterna tillsammans med de övriga ingredienserna och blanda det med matfettet och sockret. Blanda till en smidig deg och låt sedan stå i kylskåp i ca 20min.


3. Klä sedan två plåtar med bakplåtspapper och rulla degen till små små bollar som du sedan plattar till lite lätt och sedan räfflar dem emd en gaffel.


4. In i mitten av ugnen, 175grader i ca 15 min eller tills dem fått lite färg.

Av Maria Jensen - 4 oktober 2012 08:48

 

Har köpte en ny kavel (eller helt ny är den ju inte men den är ny för mig) via loppisssidan på facebook :) Från Tupperware :) köpte den för 50spänn ;) Najs!

Av Maria Jensen - 4 oktober 2012 07:58

 


Idag är det Kanelbullens dag :) HÄR kan ni läsa mer om just varför vi firar kanelbullens dag :) Själv ska jag som sagt var inte baka några kanelbullar, hinner inte det utan jag ska köpa mig en god kanelbulle sen tror jag :) Idag ska jag baka en massa till lördagen ju :)

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 20:41

Hej

Nu kan jag inte hålla mig... nu avslöjar jag vad jag ska bjuda på lördag:

* Chokladpraliner

* chocolate cupcakes

* Skärgårdskakor

* kringlor

* scones

* sandwiches med philadelphiaost och tunnskivad gurka

* Engelska mördegskakor

* massa gott te


tror inte jag glömt nåt...hehehe... ja det märker vi isf ;) Jag ska göra fin dekorering och sånt me så bilder o recept får ni på lördag eller söndag <3


Imorgon ska jag baka cupcakesen men dock ej göra frostingen utan den gör jag på lördag. Pralinerna är klara så dem behöver jag inte tänka på :) Sen ska jag även imorgon baka skärgårdskakorna, kringlorna och mördegskakorna. Sconesen och det andra tar jag på lördag :) Sconsen ska jag göra precis innan gästerna kommer för dem ska vara så färska och varma som möjligt :)


Sen har jag även köpt två mumsiga marmelader; aprikos och sedan hallon/granatäpple :)


Gud va skoj det ska bli på lördag! Jag längtar jättemkt! Nästa bjudning blir nog ett adventsfika :) och då ska jag också göra egna praliner men med mer julig smak ;)

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 14:00

   

Så här såg det ut när jag skulle sätta igång med pralinbakandet ;) dock e ej alla ingredienser med på bild :)

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 13:54

   


* 1/3 dubbelnougat

* 0.75tsk malen ingefära

* 3tsk riven kokos

* 40gram vit blockchoklad

* 50gram ljus blockchoklad


1. Hacka chokladen och blanda alla ingredienser i en skål över ett hett vattenbad.

2. Häll i smeten i pralinformarna och sedan in i kylskåpet till dem stelnat och tryck sedan ut dem (jag använde mig utav en pralinform i silikon som jag köpt i Gekås/Ullared).

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 13:50

 


* 80gram ljus blockchoklad

* 3st små paket daim á 28gram


1. Hacka daimen och chokladen och lägg i en skål över ett hett vattenbad.

2. Fyll sedan pralinformarna med smeten. In i kylskåpet och låt svalna innan du trycker ut dem (jag använde en pralinform av silikon, köpt i Gekås/Ullared).

Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards