Alla inlägg under september 2012

Av Maria Jensen - 25 september 2012 22:44

hej

Tänkte bara påminna er om min facebookgrupp som finns och heter "Maria Elisabeths Skafferi" Gå med i den vettja!


<3

Av Maria Jensen - 25 september 2012 18:39

 

Nu ska jag njuta en stund med min favorittidning "Hembakat" :)

Av Maria Jensen - 24 september 2012 19:23

hej

Den 6:e ska jag ha ett litet English Tea Party här hemma och detta är bland det roligaste jag vet! Jag hade ett för några år sen och då såg det ut så här:

               


Av Maria Jensen - 21 september 2012 18:22

hej

En som jag känner, Anja, vann idag Giraffens (ett köpcenter i Kalmar) tårttävling! Gud så himla fin tårta, måste bara visa upp den för er:

 

Av Maria Jensen - 20 september 2012 22:33

hej

Har just sett klart första avsnittet av det underbara programmet "Hela Sverige Bakar"! Jag kan bara säga en sak...WOW!!! Jag är stormförtjust :) jag blir så otroligt inspirerad. Dagens tema var tårtor! Dessa var mina top 3 tårtor som bakades där:

 

Nummer 1:

 

Christinas tårta: chocolate ginger layer cake. En maffig chokladtårta med smak av ingefära.



nr.2:

 

Charlottas "Lotta" tårta: Charlottas sommarlycka. Jordgubbstårta med vit chokladmousse och jordgubbsmousse i flera lager. Toppas med färska jordgubbar marinerade i basilika.



nr.3:

     

Ronnies tårta: Systers favorit färger. Tårta med syrlig rödvinbärsmousse, röda vinbär och tjinuskisås (kolasås).


Alla recept på tårtorna finns på recept.nu :)


Dessa fastande jag för. Men alla var otroligt duktiga. Jag blev själv inspirerad av att baka en tårta nu...men det blir lite mer jul tema över den ;)


Sen gjorde dem prinsesstårtor... den bästa tårtan som finns typ! Jag som älskar klassiker så är prinsesstårtan en stor favorit. Mums!!


Jag längtar redan tills nästa torsdag (jag jobbar dock då så ni får en recension dagen efter).



Av Maria Jensen - 20 september 2012 18:40

 

Recept:

* 100gram margarin

* 2 ägg

* 2dl strösocker

* 0.5msk vaniljsocker

* 3msk kakao

* 0.5dl florsocker

* 1dl mjölmix

* en nypa salt


1. Smörj en form och sätt ugnen på 175grader.

2. Smält margarinet och vispa strösocker, vaniljsocker och ägg poröst.

3. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop till en smidig smet och häll det sedan i formen.

4. In i mitten av ugnen, ca 12min.

Av Maria Jensen - 20 september 2012 12:53

   

(sorry att bilden blev lite suddig)

 


Recept (ca 16st):

* 50gram röd jäst

* 150gram margarin

* 4dl vatten

* 2msk fiberhusk

* salt (efter egen smak)

* 2dl glutenfria havregryn

* ca 10dl grov mjölmix (ca 10dl iaf, till det har blivit en smidig deg)

* 2msk strösocker


1. Smula ner jästen i en degbunke. Smält margarinet och häll i vattnet och värm till "fingervärme" (37grader).

2. Häll sedan i vätskan i bunken med jästen och rör om. Tillsätt sedan fiberhusket och rör om. Låt stå och svälla ca 10min.

3. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30min.

4. Arbeta degen till brödbullar och placera dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i 30min.

5. Pensla sedan ett lättvispat ägg på bullarna, strö över lite glutenfritt havregryn och lite salt. In i mitten av ugnen, 200grader, 10min.


Mums!

Av Maria Jensen - 18 september 2012 06:11

  

Recept:

* 400gram rabarber

* 1dl strösocker

* 2tsk vaniljsocker

* margarin

* 3msk potatismjöl


* 2dl strösocker

* 150gram margarin

* 3dl havregryn

* 1dl vetemjöl

* 2-3tsk vaniljsocker

* 1dl florsocker


1. Hacka rabarberna i bitar och rengör dem sedan. Stek dem lite lätt i stekpannan så dem blir lite mjuka tillsammans med margarin och socker och lite vaniljsocker. Blanda sedan detta med potatismjölet. Häll i en form.

2. Blanda margarin, havregryn, vetemjöl, vaniljsocker och florsocker till en smuldeg och strö sedan över det på rabarberna i pajen.

3. In i mitten av ugnen, 200grader, 15-20min.

Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards