Alla inlägg under augusti 2012

Av Maria Jensen - 28 augusti 2012 09:51

 

Deras otroligt goda morotskaka och en is-chai :)

Av Maria Jensen - 27 augusti 2012 12:53

     


Recept:

* 3ägg

* 75gram margarin

* 2dl hermesetas strö

* 1tsk vaniljsocker

* 0.5dl kokos

* 3msk kakao

* 0.5dl mjölk

* 2,5dl mjölmix

* några skvättar citronsaft


Till formen:

* kokos

* margaring


Garnering:

* 2st bananer

* 1pkt vaniljvisp


1. Sätt ugnen på 175grader.

2. Smörj och bröa en form med margarin och kokos.

3. Vispa ägg och ströet så poröst du bara kan.

4. Smält margarinet och låt svalna.

5. Blanda i alla ingredienser och blanda till en smidig smet och häll i formen.

6. In i ugnen i mitten i ugnen i 15min.

7. Låt kakan sedan svalna och vispa sedan vaniljvispet. Skiva först en banan och sprid ut bananskivorna över kakan. Lägg sedan på vaniljvispet och skiva sedan över den andra banan på vaniljvispet.



Av Maria Jensen - 27 augusti 2012 12:46

 


Recept:

* 5,5dl vetemjöl

* 1dl potatismjöl

* 1,5dl florsocker

* 300gram kallt margarin

* 1msk kallt vatten

* hallonsylt


1. Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke.

2. Tärna margarinet och nyp ihop det med mjölblandningen.

3. Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg och lägg sedan degen i en plastpåse i kylen i minst 1h.

4. Rulla degen till små bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

5. Tryck lite lätt på bollarna så det blir en lite grop och fyll sedan den gropen med hallonsylt.

6. In i mitten av ugnen, 175grader i ca 10min.

Av Maria Jensen - 23 augusti 2012 14:11

 

Recept:

* 200gram margarin

* 2,5dl socker

* 3 ägg

* 4dl mjölmix

* 1tsk bakpulver

* 1dl mjölk

 

* 2msk kakao

* 1msk vaniljsocker


1. Smörj och bröa en avlång form och sätt ugnen på 175grader.

2. Vispa matfett och socker poröst. Tillsätt sedan äggen, ett i taget.

3. Tillsätt mjölmixen, bakpulvret och mjölken och rör till en smidig smet.

4. Lägg sedan 1/3 av smeten i en annan skål och tillsätt kakon i den smeten. I resterande 2/3 tillsätter du vaniljsockret.

5. Häll hälften av den ljusa smeten i formen, sedan all kakao-smet och sen resten av den ljusa smeten. Dra sedan en gaffel ett par gånger igenom smeten.

6. In i ugnen, längst ner och i 1h.


Jag valde sedan att skära kakan i mindre bitar, den blir så mastig att äta annars :)

Av Maria Jensen - 23 augusti 2012 11:37

   

Mina goda glutenfria kanelbullar :) Har bakat dem innan: HÄR hittar ni receptet :)

Av Maria Jensen - 19 augusti 2012 19:13

       


12st små cupcakes

Smet:

* 25gram margarin

* 2st ägg

* 2dl strösocker

* 75gram mandelmassa

* 3msk kakao

* 1dl kokosflingor

* 1msk honung

* 1dl lättmjölk

* 3dl vetemjöl

* 1,5tsk bakpulver


Frosting:

* 1dl florsocker

* några droppar citronsaft

* 3msk vatten


Dekorering:

* färgglatt strössel


1. Vispa ägg och socker poröst och häll sedan i under tiden du vispar- mandelmassan i små bitar.

2. Smält matfettet.

3. Häll i alla ingredienser och arbeta ihop till en fin smet.

4. Sätt sedan i muffinsformar i muffinsplåten och fyll dem till ca 3/4 med smet och in i mitten av ugnen i 175grader i ca 15min.

5. Låt sedan muffinsen svalna innan du lägger på frostingen och dekoreringen. 


Mumsigt!!!

Av Maria Jensen - 19 augusti 2012 18:00

Hej på er!

Har nyss bakat en sats Marias kalas cupcakes- bilder och recept kommer upp sen, muffinsen måste bara svalna först innan jag lägger på frostingen ;)


I veckan fyller min sambo år och då har han beställt bruna bönor och fläsk här hemma, jag har inte ätit det sen jag var liten så detta blir spännande ;)


I helgen blir det kalas här hemma och då ska vi bjuda på nån maträtt...ej bestämt ännu men jag kommer att baka kanelbullar och tigerkaka...det vet vi iaf ;) Bilder och recept kommer självklart upp på bloggen :D



Av Maria Jensen - 10 augusti 2012 13:22

Hej på er!

Vad får er att tänka på när man säger fredagsmys? Godis? Pizza? Chips? Salta och rostade nötter? Choklad? Hamburgare? Kina mat? Kakor? Bakelser? mm... Detta är det traditionella i de svenska hemmen ikväll. Vårat land blir fetare och fetare och allt mer fetma bland våra barn och ungdomar ökar. "Nu är det fredag och då ska det gottas"...  Är det så här vi vill ha det?? NEJ! Är svaret  på den frågan enligt mig. Jag vill inte att mina kommande barn ska få växa upp bland mcdonalds eller pizzerian nere på gatan... Det är dags att vi gör nåt åt detta och jag har mina tips och trix som förhoppningsvis kan hjälpa er.


* Tacos. Ja tacos kan vara både onyttigt och nyttigt. Det nyttiga alternativet här är att skippa dem mjuka bröden och satsa på dem hårda. Sen ha mycket grönsaker så det blir färgrikt för vi äter ju med ögonen. Sen behöver vi inte ha creme fraiche utan man kan ha   turkisk yoghurt 3.5% fett och sen är tacosåsen inte alls onyttig! Det är supergod :) Sen göra en egen guacamole: ta och mosa 3-4st avocados, ta lite lätt creme fraiche, salt, svartpeppar :)


* Pizza. Ja pizza kan man faktiskt göra själv! Gör en pizza med fullkornsbotten, sen ta lite krossade tomater, mager riven ost, champinjoner, paprika, skinka eller tonfisk, starka kryddor (bra för matsmältningen).


* Buffé! Gör en egen buffé hemma med sallader, kyckling, ägg, tonfisk, magra såser, skinka mm. Gör det till en fest!


* choklad. Skiva upp frukter och doppa i smält mörk choklad :) Nyttigt och gott!


* Hamburgare. Gör dina egna hamburgare på köttfärs: blanda köttfärs, ägg, ströbröd, kryddor. Blanda samman det och forma till hamburgare och lägg dem på en form smord med lite olivolja och lägg in dem i ugnen, 200grader tills dem fått färg. Istället för bröd använd två rejäla salladsblad :) Sen grönsaker och ketchup och mager ost :) Sen strunta i pommes, ta och strimla rotfrukter och rosta dem i ugnen :)


* nötter. Välj naturella nötter och inte rostade och saltade!


* godis. Gör en fruktsallad ist med melon eller annat gott och sen ta några klickar vaniljkesella, supergott!!

 

* kakor. Ta och köp fullkornsdigestive kex och lite ostar ist :)


Sen räcker det inte med att bara ändra kostvanorna utan det måste ju motioneras också! Försök gärna med 30min per dag .) Köp hem en balansboll och gör massa övningar :)



Jag har ingen utbildning inom detta utan detta är av egen erfarenhet som jag skriver detta :)


Ikväll ska min sambo och jag åka till Willys och köpa sallad. Sallad man får plocka själv och det kostar endast 9.90/hg Man får välja på så himla mkt gott :) jag ska ta kyckling, räkor, mozzarellaost o massa sallad :)





(Det var ett tag sen nu och jag har fått lite kommentarer på bloggen ang varför jag inte skriver så ofta osv... Jag hade en gammal blogg innan som jag skrev mkt om mig och mitt privatliv, matlagning och bakning... Men jag kände att jag ville starta om på nytt, med en ny blogg och ett nytt fokus. Jag ville bara fokusera på matlagning och bakning och framförallt glutenfritt då min sambo är glutenallergiker. Jag känner att jag vuxit ifrån det där med att visa vad jag har köpt för kläder osv)



Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards