Alla inlägg under december 2012

Av Maria Jensen - 30 december 2012 13:08

 


Recept till 12st stora muffins:

* 3ägg

* 2,5dl strösocker

* 75gram margarin

* 1 påse saffran

* 0.5dl rostade mandelflarn

* 2tsk bakpulver

* 3dl vetemjöl

* mörk choklad med kakaohalt 70% eller mer


1. Smält margarinet och låt svalna.

2. Vispa ägg och socker poröst och tillsätt sedan alla ingredienser utom chokladen. 

3. Ställ stora muffinsformar på en plåt och fyll dem sedan till hälften med smet och tryck sedan i bitar av mörk choklad.

4. In i mitten av ugnen, 200grader, ca 10-15min :)

Av Maria Jensen - 24 december 2012 23:16

  

Denna fick jag i julklapp av min sambo!!! Jag blev verkligen så himla glad då jag velat köpa en sån här maskin i flera år... tusen tack älskling!!



God jul på er alla <3

Av Maria Jensen - 23 december 2012 22:41

 


Mina julpraliner:

* Cinnamon Crush (fyllning: nougat, daim och sen marsipan och vit choklad med kanel)

* Half and half ginger ( nougat, daim, vit choklad med ingefära, mörk choklad)

* The golden S ( mörk choklad, hackade hasselnötter, saffran, nougat)

Av Maria Jensen - 13 december 2012 22:22

           


* 100gram smör

* 2tsk mald kanel

* 2tsk mald ingefära

* 2tsk mald nejlikor

* 1dl sirap

* 1dl strösocker

* 2ägg

* 2tsk bikarbonat

* 10dl mjölmix


1. Koka upp sirapen med strösockret. Lägg smöret och kryddorna i en skål och häll sedan den varma vätskan och rör om tills smöret smält och låt det sedan svalna av.

2. Tillsätt övrigra ingredienser och arbeta till en smidig deg.  Klä sedan in degen i plastfolie och låt ligga i kylskåpet minst 1 dygn.

3. Arbeta med degen så den blir smidig och kavla ut den. ta sedan fram alla pepparkaksformar och tryck :). Lägg sedan pepparkakorna på plåt med bakplåtspapper och in i mitten av ugnen, 200grader, 5-8min- tills dem fått färg.

Av Maria Jensen - 13 december 2012 21:58

           


Recept (ca 35st):

* 100gram smör

* 5dl mjölk (3%)

* 50gram röd jäst

* 2msk fiberhusk

* 250gram kesella (10%)

* 2 påsar saffran (1gram)

* 1,5 dl strösocker

* 0.5 tsk salt

* 16dl mjölmix


* russin (till dekorering)

* 2 ägg (till pensling)


1. Smula ner jästen i en stor bunke. 

2. Smält smöret och häll sedan i mjölken och värm till "finger värme" (37 grader). Häll i vätskan i skålen och rör om tills jästen löst upp sig. Häll i fiberhusket och låt det sedan stå i 10min innan du tillsätter övriga ingredienser.

3. Tillsätt alla övriga ingredienser och arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30min.

4. Arbeta sedan med degen och dela sedan upp degen i små bitar och rulla ut dem till långa längder och snurra dem till lussekatter. Lägg dem sedan på en plåt med bakplåtspapper och låt sedan jäsa under bakduk i 30min.

5. Sätt i russin och pensla med lättvispat ägg och in i mitten av ugnen, 200grader i ca 8min, tills dem fått färg.

Bullar · Jul
Av Maria Jensen - 13 december 2012 21:43

 


Recept:

* 100gram margarin

* 2ägg

* 2dl strösocker

* 1,5dl filmjölk

* 1tsk mald ingefära

* 1 tsk mald kardemumma

* 2tsk mald kanel

* 3dl vetemjöl

* 2tsk bakpulver



1. Smör och bröa en form.

2. Vispa ägg och socker pösigt.

3. Smält matfettet och låt det svalna.

4. Tillsätt övriga ingredienser och även mattfettet.

5. Häll smeten i formen och sedan in längst ner i ugnen, 175grader i ca 45min.

Av Maria Jensen - 12 december 2012 17:28

hej!

Imorgon ska vi baka lussekatter och pepparkakor här hemma :) Allt glutenfritt såklart! Jag är dock nervös över pepparkaksdegen...då den glutenfria degen alltid är en överrasknig ;) hehehe... men bilder och recept kommer såklart :)


Om en stund ska jag strax till joibbet, jobbar natt ;) Då ska jag baka en mjuk pepparkaka om tiden finns ;) dem boende och eprsonalen ska få lite gott hembakt ;) tycker inte att dem ska behöva äta torrs kakor från fabriker :-P




Av Maria Jensen - 11 december 2012 12:17

       


Recept:

* 200gram smör

* 2,5dl strösocker

* 3st ägg

* 3,5dl mjölmix

* 1,5tsk fiberhusk

* 0.5 tsk bakpulver

* 1dl russin

* 35gram hackad suckat

* 60gram hackade syltade apelsinskal

* 15 röda cocktailbär


1. Smörj och bröa en form.

2. Blanda frukten med lite av mjölet.

3. Rör matfett och socker poröst och tillsätt sedan ett ägg i taget. Häll i alla övriga ingredienser och blanda till en fin smet och häll sedan i formen.

4. In längst ner i ugnen, 1h, 150grader.


Låt sedan kaka stå en dag innan du skär i den.

Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards