Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 20:41

Hej

Nu kan jag inte hålla mig... nu avslöjar jag vad jag ska bjuda på lördag:

* Chokladpraliner

* chocolate cupcakes

* Skärgårdskakor

* kringlor

* scones

* sandwiches med philadelphiaost och tunnskivad gurka

* Engelska mördegskakor

* massa gott te


tror inte jag glömt nåt...hehehe... ja det märker vi isf ;) Jag ska göra fin dekorering och sånt me så bilder o recept får ni på lördag eller söndag <3


Imorgon ska jag baka cupcakesen men dock ej göra frostingen utan den gör jag på lördag. Pralinerna är klara så dem behöver jag inte tänka på :) Sen ska jag även imorgon baka skärgårdskakorna, kringlorna och mördegskakorna. Sconesen och det andra tar jag på lördag :) Sconsen ska jag göra precis innan gästerna kommer för dem ska vara så färska och varma som möjligt :)


Sen har jag även köpt två mumsiga marmelader; aprikos och sedan hallon/granatäpple :)


Gud va skoj det ska bli på lördag! Jag längtar jättemkt! Nästa bjudning blir nog ett adventsfika :) och då ska jag också göra egna praliner men med mer julig smak ;)

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 14:00

   

Så här såg det ut när jag skulle sätta igång med pralinbakandet ;) dock e ej alla ingredienser med på bild :)

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 13:54

   


* 1/3 dubbelnougat

* 0.75tsk malen ingefära

* 3tsk riven kokos

* 40gram vit blockchoklad

* 50gram ljus blockchoklad


1. Hacka chokladen och blanda alla ingredienser i en skål över ett hett vattenbad.

2. Häll i smeten i pralinformarna och sedan in i kylskåpet till dem stelnat och tryck sedan ut dem (jag använde mig utav en pralinform i silikon som jag köpt i Gekås/Ullared).

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 13:50

 


* 80gram ljus blockchoklad

* 3st små paket daim á 28gram


1. Hacka daimen och chokladen och lägg i en skål över ett hett vattenbad.

2. Fyll sedan pralinformarna med smeten. In i kylskåpet och låt svalna innan du trycker ut dem (jag använde en pralinform av silikon, köpt i Gekås/Ullared).

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 13:45

       


* en dubbelnougat

* 1tsk vaniljsocker

* 100gram vit blockchoklad


1. Skiva små bitar av dubbelnougaten och lägg i pralinformarna.

2. Hacka chokladen i bitar och lägg i en skål över ett vattenbad och häll även i vaniljsockret. Rör om och låt smälta.

3. Häll sedan den smälta chokladen i pralinformarna (jag använder mig av en pralinform i silikon som jag köpt i Gekås/Ullared).

4. In i kylskåpet och låt svalna innan du trycker ut dem.

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 13:33

       


* 100gram choklad med päronsmak och minst 70% kakaohalt

* hasselnötter


1. Bryt chokladen i bitar och smält den i en skål över ett vattenbad.

2. Lägg en hasselnöt i pralinformarna (min pralinform är av silikon och köpt i Gekås/Ullared).

3. Fyll sedan formarna med choklad och in med formen i kylskåpet och låt chokladen stelna till innan du trycker ut dem.

Av Maria Jensen - 3 oktober 2012 09:29

hej

Håller just nu på och gör chokladpraliner :) Ska ju som sagt var ha ett English tea party här hemma på lördag och det ska bli så skoj!

Dem chokladpraliner som jag gjort är päron och nöt pralin, vit choklad och nougat pralin. Sen blir det även: ingefärs- och kokos pralin, daim pralin. Tror detta blir bra :) Jag ska även komma på fina namn till dem tänkte jag ;)


Imorgon ska jag baka resten till partyt och sen ska jag nämligen jobba så det e därför jag förbereder allt nu :) På lördag ska endast sconesen och frostingen till cupcakesen fixas ;)

Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards