Alla inlägg under oktober 2012

Av Maria Jensen - 30 oktober 2012 00:07

 


Ca.12st


* 4-5äpplen

* 2 ägg

* 2dl strösocker

* 2,5dl vetemjöl (det går likabra med mjölmix om man vill ha glutenfria!)

* 2tsk vaniljsocker

* 1tsk kanel

* 50gram margarin

* 1,5tsk bakpulver


1. Vispa ägg och socker poröst och smält matfettet som sedan ska få svalna av.

2. Tillsätt sedan vetemjöl, vaniljsocker, kanel, bakpulver och rör om till en jämn och fin smet.

3. Tillsätt sedan matfettet och rör om.

4. Sätt ut muffinsformar på en plåt och fyll formarna med smet till ca hälften.

5. Skala och hacka äpplena i grova bitar och tryck sedan ner några äppelbitar i varje muffins och strö sedan över lite kanel.

6. In i mitten av ugnen, 200grader i 10-15min (tills dem fått färg).

Av Maria Jensen - 28 oktober 2012 09:27


Vill bara påminna er om att gå in och bli medlemmar i min facebookgrupp: Maria Elisabeths Skafferi   



Av Maria Jensen - 27 oktober 2012 16:59

Hej!

Har nu ändrat lite på färg och design i bloggen, hoppas ni gillar det. Jag ville ha lite mer "mig", dvs klassiskt och rosa :)


Jag ska dessutom ändra lite bland kategorierna :) Kul med förändring :)

Av Maria Jensen - 26 oktober 2012 15:32


Hej!

 

Idag har jag varit på Torsås Marknad :) Jag älskar den marknaden! Detta är den bästa marknaden på hela året :)

 

 

       

Massa kryddor



   

Kalvsylta och Leverpastej



   

Polkagris och nougat till Kristoffer



          

En jäs-korg till bröd :)


Av Maria Jensen - 25 oktober 2012 22:24

Hej!

Nu ikväll har jag kollat på avsnitt 6 och då var paradbaket att baka två sortars bakelser. Och allvarligt talat så... tyckte jag att en bakelse ska vara som en liten tårta, dvs den ska vara hög, en del grädde, två fyllningar. Men jag blev besviken på deltagarna...förutom Ronnie!! Han glänste, han var bäst!

 

man kan inte kalla en muffins/kladdkakemuffins med grädde o lite bär för bakelse...dåligt!


Sen var den tekniska utmaningen en Napoleonbakelse vilket jag tyckte dem lyckades skitbra med!! Otroligt duktiga :)


Den som åkte ut var Nina :( Fy fan vad tråkigt!!!!! Jag ville verkligen inte att hon skulle åka ut :( Martin ska ut... fy fan vad dålig han e...



Här är iaf mina top tre bland bakelsena ikväll:


 

Josephines sommarbakelser med blåbär. HÄR har ni receptet :)



 

Ronnies hallonbakelse med choklad. Här har ni receptet :)


 

Emelies hasselnöts/espressobakelser :) HÄR hittar ni receptet :)



Nästa veckas tema är PAJER!!




Av Maria Jensen - 25 oktober 2012 21:45

Hej

Nu ikväll har jag varit på chokladprovning på Chocolatte i Karlskrona och gud va skoj det var! Vi var endast 7 personer och det var lagom :) Tjejen som hade chokladprovningen var hon som ägde butiken. Hon har hållt på med choklad i 17år och var otroligt duktig! Först fick vi en tallrik med olika chokladsorter och lite vatten. Först började vi med den söta ljusa (men vi skulle dock spara halva den biten till allra sist bara för att smaka kontrasten mellan mörk och ljus) och avslutade med den bittra mörka. Sen fick vi även smaka på hennes egna praliner, jättegoda! Jag fick iaf två favoritchoklader: den ena hette 1888 från Malmö och var på 70&ig kakaohalt och sen var det en annan som jag glömt namnet på men den var från Madagaskar och låg på en kakaohalt på 64%, så himla gott! Jag är redan på G o kollar fler chokladprovningar :)


                                                       

Av Maria Jensen - 19 oktober 2012 10:06

hej!

Igår visades avsnitt 5 av Sverige Bakar och temat var Sötebröd :) Jag tyckte att avsnittet var liiiite tråkigt...hehehe... men här kommer mina favoriter:


 

Christinas Kardemummakringlor och vaniljbullar. HÄR har ni receptet :)



 

Ronnies gifflar med apelsinkräm. HÄR har ni receptet :)



Sen var den tekniska utmaningen den klassiska butterkakan. Den måste jag säga att dem flesta lyckades med. Den som jag tycker gjorde sämst ifrån sig var Paulo och Martin. Den som var bäst tyckte jag var Christina.


Skönt också att andra fick fokus denna gången och inte bara Josephine.



Mina favoriter i tävlingen: Elin, Christina och Ronnie.


Mina icke favoriter: paulo (han åkte ut igår) och Martin.



Av Maria Jensen - 15 oktober 2012 14:00

 

ca 20-22st


* 150gram margarin

* 3st ägg

* 3,5dl strösocker

* 3tsk vaniljsocker

* en nypa salt

* 6msk kakao

* 3dl vetemjöl (det går lika bra o använda mjölmix i samma mängd!!)

* 1tsk bakpulver


garnering:

* hackad vit choklad

* mandelflarn

* hackade nötter


1. Smält matfettet och låt det svalna.

2. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt sedan siktat: vaniljsocker, kakaopulver, mjöl och bakpulvret. Sedan saltet. Vänd till sist i matfettet.

3. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt. Fyll formarna till hälften med smet och garnera sedan varje muffins med vit choklad och nötterna.

4. In i nedre delen av ugnen, 225grader i ca 10min.


Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards