Alla inlägg den 8 november 2012

Av Maria Jensen - 8 november 2012 22:05

hej!

Finalen närmar sig! Kvällens avsnitt handlade om desserter! jag tycker alla var så himla bra!! I paradbaket skulle deltagarna baka en dessert med ett flarn. Så jäkla duktiga och här kommer mina tre favoriter:


 

Elin: Kokosburade nötbrownie. HÄR har ni receptet :)



 

Ronnie: Kalvdans och kaffemousse. HÄR har ni receptet :) detta var den mest krativa och orginella :) Min favorit!




 

Emelie: Himmelska chokladmousse. HÄR har ni receptet :)



sen i den tekniska utmaningen skulle deltagarna baka chokladfondant. Och detta är svårt måste jag säga... deltagarna lyckades skitbra förutom Emelie och Josephine... dem gjorde bara lite småmisstag :( Men en sak jag vet när man ska göra sufflé och annat sånt i små formarna är att man ska pensla smöret i formen uppåt för då höjer sig kakan uppåt :)


Den som åkte ut var Emelie :( usch så tråkigt... men dem som hamnar i final är svårt att veta... jag vette fasen ska jag säga er... alla är så bra! Men Christina tror jag och Josephine.... men dem jag hoppas på i final är Ronnie och Elin :)



Längtar redan till nästa avsnitt :) :) :)


 



Av Maria Jensen - 8 november 2012 21:06

 

Unnade mig min favoritchoklad idag efter träningen ;)

Av Maria Jensen - 8 november 2012 19:26

Hej!

I fredags var min bästa vän här på besök och då bjöd jag på tre rätters och detta bjöd jag på:


Förrätt:

 

Halloumi med avokado och grönsallad.

Har skivat halloumi och lagt det i en form och ringlat över olivolja, salt, svartpeppar och sen in i ugnen i 200grader i ca 10min. Sen serverar du det med avokado och isbergssallad och gurka och ringla över lite olivolja och strö över lite salt :)



Varmrätt:

 

Hjortstek med rotfrukter och het gräddsås


Hjorten som var ett innanlår tror jag :-P la jag i marinad i 2 dygn och sen steker du den lätt och sen lägger du den i en smörjd form och in i ugnen i 175grader i ca 30min och pensla under tiden på marinaden. sen låter du köttet vila en stund så den får ta åt sig alla goda safter :)


Skiva sedan uppköttet i tunna skivor och servera med rotfrukter som du tillagat i ugnen i 225grader med olivolja, salt och peppar. sedan såsen: matlagningsgrädde 15%, lätt creme fraiche, olivolja, sky från steken, en halv hönsbuljongtärning, marinad från steken, salt, peppar och stark paprikakrydda :)



Efterrätten:

   

Marias Gino

Denna efterrätten är superenkel och nyttig :)


Jag skivade upp galiamelon, kiwi, banan och äpple och la det i en liten form och sen en massa riven vit choklad och in i ugnen tills chokladen smält. Så jäkla gott!!!!!

Av Maria Jensen - 8 november 2012 19:20

I senaste inlägget fick jag en fin kommentar från Elin Werjefelt från Hela Sverige Bakar :) Va glad jag blev!!! Detta gjorde min kväll :)


Ikväll är det dags för ännu ett avsnitt av Hela Sverige Bakar :) Spännande det ska bli, inte många kvar :)

Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards