Alla inlägg den 13 juni 2012

Av Maria Jensen - 13 juni 2012 18:43

 


Recept:

* 50gram margarin

* 25gram röd jäst

* 2dl lättmjölk

* 2msk stötta kardemummakärnor

* 2tsk vaniljsocker

* 2tsk malen kanel

* 0.5dl strösocker

* 2msk flytande honung

* ett ägg

* en nypa salt

* 4dl mjölmix

* 3msk solrosfrön

* 2msk linfrön

* 3dl glutenfria havregryn


* ett ägg till pensling (men det går lika bra att pensla med vatten)


1. Smula ner jästen i en degbunke.

2. Smält margarinet och häll sedan i de stötta kardemummakärnorna, vaniljsockret och mjölken och värm till fingervärme (37grader).

3. Häll sedan i vätskan i degbunken och rör om tills jästen löst sig.

4. Blanda i övriga ingredienser (och tycker ni att degen blir väldigt kladdig så var inte oroliga- det är meningen att den ska vara det!) och låt sedan jäsa under bakduk i ca 45min.

5. Ställ sedan upp bakformar på en plåt och fyll varje form till 2/3 med deg och låt sedan jäsa i ca 40min.

6. Pensla sedan bullarna med ett lättvispat ägg och sedan in i ugnen 200grader, i mitten, ca 10min.


Ett tips är att ta en av dessa bullar och ett glas mjölk efter träning! Jättebra återhämtning :)

Av Maria Jensen - 13 juni 2012 14:33

Ja varför väljer jag att baka glutenfritt?

jag bakar ju inte bara glutenfritt men oftast gör jag det. Dels för att min sambo är glutenallergiker och sen tycker jag att ALLA ska kunna baka och äta det som jag bakar (och lagar) :)


Hur ofta kan man som tex glutenallergiker gå på ett café och köpa sig en god kanelbulle? Hmm... typ aldrig. Jag tycker sånt är fruktansvärt tråkigt och sen finns det inte alls många bloggar som bloggar om just allergimat.


Men nu är det ändrig på det! :)

Av Maria Jensen - 13 juni 2012 14:24

hej!

Nu sitter jag här hemma i soffan och undrar vad jag ska baka ikväll... hmm... jag har rätt mycket hemma så jag behöver ju inte gå och handla vilket är så skönt :-P


Jag har jäst hemma... kanske man ska baka gifflar fyllda med sylt? vaniljbullar? kanelbullar? hmm.. detta tåls att tänka på :)

Av Maria Jensen - 13 juni 2012 11:36

Glömde säga det i tidigare inlägget att denna bloggen har en facebookgrupp: making and baking :) Gå med där vettja! :)

Av Maria Jensen - 13 juni 2012 11:18

Välkomna hit, nya som gamla läsare!


Jag heter Maria och bor i Karlskrona och min stora passion är bakning och matlagning. Jag bakar mest glutenfritt, pga att min sambo är glutenallergiker.


Denna blogg kommer att handla om bakning (framförallt glutenfritt) och matlagning. Jag kommer bjuda på recept, bilder, tips & råd mm.


Skriv gärna en fråga till mig i frågerutan till vänster i bloggen :)


Jag är så otroligt glad över att jag har startat denna blogg och att fokusera på det jag gillar allra mest: bakning och matlagning!


Man varför glutenfritt? Jo först och främst är min sambo glutenallergiker och sedan tycker jag att det finns alldeles för lite bloggar och cafeér mm med glutenfria alternativ.


Är det nåt ni vill veta eller nån kategori ni saknar så får ni mer än gärna  kommentera i detta inlägg eller skriva i min frågeruta :)


 


Let´s Bake!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om bakning, klassiska bakverk och choklad. Vill ni kontakta mig: mariaelisabethsskafferi@hotmail.com

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards